FINDING KHUSHOO

Orang yang khusyu' karena Allah adalah orang yang api syahwatnya telah padam dan asap syahwatnya telah hilang, sehingga menjadi bersih dan terbitlah cahaya keagungan bersinar di dalamnya. Lalu matilah syahwat-syahwat jiwa karena rasa takut dan ketenangan yang memenuhi hatinya. Syahwat anggota tubuh juga padam. Hati menjadi tenang dan tenteram karena Allah. Hati akan selalu menyebut-Nya dengan penuh ketenangan yang hadir dari Rabb-Nya. Sehingga hati menjadi mukhbit (tunduk kepada Allah), Al-Mukhbit adalah Al-Muthmain, yaitu orang yang benar-benar tenang, diungkapkan dalam kalimat al-khabtu minal ardhi yaitu seperti dataran yang rendah, sehingga air bisa menggenang tenang di atasnya.

Tanda hati yang mukhbit adalah hati sujud di hadapan Rabb karena mengagungkan-Nya, merendahkan diri dan pasrah dihadapan-Nya dengan satu kali sujud, dan ia tidak mengangkat kepala sampai ia bertemu dengan-Nya.  Inilah yang dinamakan khusyu’ iman.

==================================================================== TRANSLATION

The person who truly feels khushoo’ before Allaah is a person who no long feels the flames of physical desire; his heart is pure and is filled with the light of the greatness of Allaah. His own selfish desires have died because of the fear and awe which have filled his heart to over flowing so that his physical faculties have calmed down, his heart has become dignified and feels secure in Allaah the remembrance of Him, and tranquillity descends upon him from his Lord. So he has become humble (mukhbit) before Allaah, and the one who is humble is the one who is assured (muthmain). Land that is “mukhbit” is land that is low-lying, in which water settles, so the heart that is “mukhbit” is humble and content, like a low-lying spot of land into which water flows and settles (al-khabtu minal ardhi).

The sign of this is that a person prostrates to his Lord out of respect and humility, and never raises his head until he meets Him.   “This is the khushoo’ of true faith.”

FINDING KHUSHOO
Previous
Next Post »